Проблема буллинга в современной образовательной среде
Отражены результаты теоретического изучения проблемы буллинга в зарубежных и отечественных исследованиях. Раскрывается социальная структура буллинга и дается психологическая характеристика его участников.
Ключевые слова: насилие, буллинг, образовательная среда, «жертва», «обидчик», «свидетель».
Библиография:
1. Быковская Е.Ф. Педагогическое насилие: теория и практика // Философия образования. 2006. №1. С.221-229.
2. Olweus D. Bully-victim problems among school children: Basic facts and effects of a school-based intervention program. In K. Rubin & D. Pepler (Eds.), The development and treatment of childhood aggression. 1991. pp. 85-128. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
3. Whitney I., Smith P. K. A Survey of the nature and extent of bullying in junior/middle and secondary schools // Educational Research. 1993. №35. pp. 3-25.
4. Arora C. M. J. Measuring bullying with the life in School checklist // Patoral Care in Education. 1994. №12, pp.11-15.
5. Лейн Д.А. Школьная травля (буллинг). [Электронный ресурс] – Режим доступа: URL: http// www.supporter.ru/docs/1056635892/bulling.doc (дата обращения: 09.10.2010).
6. Besag V. E. Bullies and Victims in Schools, Milton Keynes: Open University Press. 1989.
7. Hazler R. J. Breaking the cycle of violence: interventions for bullying and victimization. Washington, DC: Accelerated Development. 1996.
8. Roffey S. Addressing bully in schools: organisational factors from policy to practice // Educational and Child Psychology. 2000. №17 (1). pp. 6-19.
9. Smith P. K., Sharp S. The problem of school bullying. In P. K. Smith & S. Sharp (Eds.), School bullying: insights and perspectives. London: Routledge. 1994.
10. Ачитаева И.Б. Деструктивные взаимоотношения в учебных группах образовательных учреждений МВД России. Автореф. дис. … канд. психол. наук. Москва, 2010. 25 с.
11. Dodge K.A. The structure and function of reactive and proactive aggression // In D.J. Pepler, K.H. Rubin (Eds.). The development and treatment of childhood aggression. Hillsdale, NJ: Lawetance Erlbaum. 1991. pp. 201-216.
12. Kwak K., Lee C. Bullying at School: Situation and Characteristics. Seoul: A-San Foundation Press.1999.
13. Rigby K. Effects of peer victimization in schools and perceived social support on adolescent well-being // Journal of Adolescence. 2000. №23. pp. 57-68.
14. Bjцrkqvist K., Ekman K., Lagerspetz K. Bullies and their victims: Their ego picture, ideal ego picture and normal ego picture // Scandinavian Journal of Psychology.1982. № 23. pp. 307-313.
15. Кон И. Что такое буллинг и как с ним бороться // Семья и школа, 2006, №11. С. 15-18.
16. Маланцева О. «Буллинг» в школе. Что мы можем сделать? // социальная педагогика. 2007. №4. С.90-92.
Выпуск: 6, 2011
Серия выпуска: .
Рубрика: АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПСИХОЛОГИИ В СОВРЕМЕННОМ ОБЩЕСТВЕ
Страницы: 151 — 154
Скачиваний: 1356